En tekopp løser alt..

Er du flink til å finne små tidspunkt i løpet av dagen hvor du BARE ER?

Hvor du lar hjernen få hvile?

Det er vanvittig mange begivenheter som slåss om oppmerksomhet og tiden vår hver dag, og mange ting vi må ta stilling til.

Vi skal prestere, huske, gjøre mange ting på en gang, ta vare på andre, organisere.

Når vi endelig har tid til oss selv fyller vi den gjerne med sosiale medier, netflix, eller andre stimuli fra våre blå skjermer.

Vi har liten eller ingen tid til å bare være.

Hva mener jeg så med å bare være?

Jo, jeg snakker om å la tankene være i fred et øyeblikk, det samme med handlelister, to-do-lister, mobil, nettbrett og matpakkene som skulle vært smurt.

Sett deg ned å bare vær tilstede en stund, uten krav eller ytre stimuli. Uten at du skal gjøre noe, fikse noe, huske noe, tenke gjennom noe du har gjort eller skal gjøre.

Kjenn at du puster. At du eksisterer. At du er.

Tilbake til tekoppen..

Nei, jeg skal ikke skryte på meg at det å drikke te løser all verdens problemer, men det å ta seg tid til en kopp te i en travel hverdag kan løse noe.

Det gir deg et ettertraktet pusterom.

Tid til deg selv.

Meg-tid.

Du prioriterer deg selv.

Det kan ha stor verdi hvis du gjør det hver dag i en uke, en måned, et år.

Mange bekker små..

Øv deg med tekoppen

En god øvelse er å drikke en kopp te langsomt, som om du aldri har drukket te før.

Bruk tid når du drikker den.

Virkelig kjenn etter hvordan teen smaker og lukter, hvordan den varme koppen kjennes mot hendene dine, hvordan den varme drikken føles nedover halsen.

Kjenn at du puster. Dypt ut og dypt inn.

Det er ingen annen plass du trenger å være nå, ingenting du trenger å tenke på.

Hvis det kommer plagsomme tanker, bare la dem være og gå tilbake til å fokusere på tekoppen din.

Hvordan har jeg det egentlig?

Dette kan også være et ypperlig øyeblikk til å kjenne etter hvordan du egentlig har det.

Ofte løper vi så fort i hamsterhjulene våre at vi glemmer å kjenne ordentlig etter, eller det blir lettere å distansere seg fra følelsene via ytre stimuli.

Noen ganger trenger vi å stoppe opp og kjenne etter.

Se om vi bør ta en ny kurs i livet, eller om vi skal bli værende der vi er.

Våge å kjenne etter på hva vi har behov for akkurat i dette øyeblikket.

Men for å finne svar, må vi tørre å lytte. For å kunne lytte må vi ta oss tid.

Hvordan vil tekoppen hjelpe deg?

Vel, denne korte øvelsen kan gi deg noen gode gevinster:

Den hjelper deg å roe ned

Når du er stresset, har hodet fult av tanker om hva du må gjøre og huske, når du bekymrer deg over barna, økonomien, og alt du må huske på, vil det parasympatiske nervesystemet ditt aktivere en stressrespons (også kalt fight-or-flight) for å hjelpe deg å håndtere stresset.

Hvis denne stressresponsen er aktivert over lang tid, uten at du får roet ned, vil du kunne kjenne deg urolig, anspent og stresset.

For å kjenne på ro og glede trenger du å aktivere den motsatte responsen, nemlig avslapningsresponsen.

Avslapningsresponsen din aktiverer du ved å prioritere øyeblikk hvor du er nærværende, altså øyeblikk hvor du verken er i fortiden eller framtiden via tankene dine.

Det å gjøre ting som gir deg glede, flyt og engasjement vil også ha samme virkning.

Hvis du føler deg stresset akkurat i dette øyeblikket, vil jeg råde deg til å se om du kan gjøre noe som kan aktivere avslapningsresponsen din.

Du prioriterer deg selv

Via tekoppen prioriterer du også selvomsorg, en handling som er undervurdert og underprioritert i dagens samfunn!

Ved å prioritere tekoppen, vil du prioritere DEG.

Og jeg lover deg, det er vel anvendt tid!

Men! Da må du gjøre dette med god samvittighet, ikke noe du skal bli ferdig med sånn at du kan gå tilbake til å brette klær, forberedelse til jobbmøte, eller andre sysler.

Gjør det fordi det er en god investering i din helse!

Du skal prioritere det med god samvittighet!

Min oppfordring til deg i dag:

Begynn å prioriter selvomsorg mer aktivt i livet ditt, litt hver dag. Det kan være noen små pauser i en travel hverdag hvor du bare er, med en kopp te, på en gåtur, eller noe helt annet som gjør deg godt.

Gi deg selv ro nok til å komme i kontakt med følelsene dine, og hvordan du har det akkurat i øyeblikket.

Det vil først og fremst komme deg selv til gode, men også de rundt deg.

Vi er alle bedre venninner, foreldre, ektefeller og ansatte hvis vi har det bra med oss selv og prioriterer ting som gjør oss godt hver dag.

Det er en vinn-vinn!

Start med en kopp te i dag, bruk 5 minutter (eller lengre) og vær tilstede mentalt når du drikker den.

Hvis tankene begynner å spinne, forsøk å gi slipp på dem, og skift fokuset tilbake til te-koppen.

Hvis tankene blir for overveldende, se et øyeblikk for deg at du sitter på en svamp som trekker all bekymring og uro til seg.

Så går du tilbake til øvelsen igjen.

Kanskje kan den daglige tekoppen bli en daglig påminner på at du skal prioritere DEG litt hver dag?

Psst: Du må gjerne bytte ut te med en annen form for varm drikke, som kakao, varm saft, eller melk med honning.

Kos deg, du er verdt det!

Og husk; noen ganger kan de små tingene gjøre den store forskjellen.