I skrivende stund er det mange som har hatt, eller er midt i høstferie.

Meningene om høsten er ulike.

Mange synes det er tungt når kveldene blir kortere og luften kaldere, andre liker dette skiftet.

Jeg tenker at årstidene gir oss ulike ting.

Vi har perioder hvor vi er «på», fulle av liv og energi, slik vi ofte kjenner på våren og spesielt sommeren.

Da trenger vi også perioder hvor vi faller mer til ro og prioriterer ettertenksomhet og gode relasjoner. Høsten er perfekt til dette!

Les med og lær deg å bruke den årstiden vi nå er inne i til å gi slipp på spenninger, negative tanker, og stress du bærer på, og fyll på med egenpleie, gode opplevelser og ro.

Her er mine #8 beste tips for å skape litt HØSTMAGI.

#1 Gi slipp

Høsten er en fin tid for å gi slipp.

Som trærne slipper bladene på høsten, kan du slippe det du ikke lenger har bruk for.

  • Spenninger
  • Negative tanker du bærer på
  • Stress i kroppen.
  • Bitterhet og irritasjon.
  • Dårlig samvittighet.

Skap rom for tilgivelse og forsoning, både ovenfor deg selv og de rundt deg.

Mange låser seg fast i bitterhet og dårlig samvittighet.

Den dårlig samvittighet tapper deg dersom du blir sittende fast i den, uten at det hjelper de du føler samvittighet for. De trenger handling fra deg, ikke at du straffer deg selv for det som har vært. Gi slipp, og tenk framover; hva kan jeg gjøre annerledes nå? Hvordan kan jeg legge til rette for å være den jeg ønsker å være? (les mer om dårlig samvittighet her).

Bitterhet kommer ofte som et psykologisk forsvar mot uforløste følelser, som sorg og sinne. Den beskytter deg mot nye skuffelser, samtidig som du blir sittende fast i den. Den holder deg fastlåst.  For å få til bevegelse må du tørre å gi slipp på den.

Bitterhetens motpol er tilgivelse og takknemlighet. Se om du kan finne rom i deg selv for å tilgi og gi slipp. Aksepter det som har vært, og velg å ta ansvar for ditt eget liv.

Beveg deg framover.

#2 Nærvær

Ved å øve deg på å være tilstede i øyeblikket er du i større grad fri fra dårlig samvittighet, bitterhet, anger og bekymring for framtiden. Du gir slipp, og gir deg over til det som skjer her og nå. Tren deg derfor på å flytte fokuset tilbake til øyeblikket som skjer her-og-nå når du kjenner at tankene eller følelsen dine drar deg mot noe som har skjedd i fortiden, eller noe som kan komme til å skje i framtiden.

Nuet er det eneste du kan kontrollere.

Stol på at dersom disse tankene er viktige nok vil de komme tilbake. Hvis de ikke gjør det er det ikke verdt å bruke tid på dem.

Gi slipp.

Parker dem og gå videre.

#3 Ettertenksomhet

Når en ny årstid kommer er det en fin anledning til å stoppe litt opp og ta en titt på livet i sin helhet.

Trenger jeg å ta bort noe i livet mitt?

Legge til noe?

Trenger jeg å gjøre noen grep for å få det bedre?

Ta deg tid til en pause hvor du tenker litt på disse spørsmålene.

La hjernen jobbe fritt, ikke press fram noen svar. Ta i mot det som kommer,  og skriv det ned.

#4 Selvomsorg

Høsten er en årstid hvor vi klargjør oss selv til en lang vinter.

Egenpleie og selvomsorg bør derfor stå i fokus.

Kom deg ut, få dagslys når du kan.

Skap en jevn døgnrytme, og få nok søvn.

Tenk gjennom hva som er bra for deg, og prioriter dette i større grad.

Les gjerne blogginnlegget mitt om den viktige selvomsorgen her.

Tenn lys, gjør det koselig rundt deg. Skap deg ditt eget trivelige rede.

Plei gode relasjoner, og bruk mindre tid på de som tapper deg.

Husk; for å kunne pleie relasjonene rundt deg må du først prioritere å pleie din viktigste relasjon ; din relasjon til deg selv.

#5 Oppsøk lyset og naturen

Nå som mørketiden kommer gradvis, er det viktig å få nok lys. Mange føler seg ekstra nedfor og trøtte om vinteren. Selv om det ikke finnes noe eksakt svar, tror mange at mangel på lys er hovedårsaken til tilstander som vinterdepresjon.

Det er derfor ekstra viktig å tilføre så mye lys som du kan nå på høsten.

Forsøk å gå turer i naturen når det er lyst.

Ta en pause i lunsjen og ta deg 5 minutter utendørs.

Gå turer i skogen. Vær nærværende mens du går. Pust inn den skarpe luften, ta inn det som skjer rundt deg.

#6 Takknemlighet

Mye av det vi setter pris på, tar vi for gitt. Landet vi bor i, naturen rundt oss, helsen vår, barna, øvrige familie, kroppen vår, etc.

Lag deg en rutine hver kveld før du legger deg hvor du skriver ned 3 ting du er takknemlig for i dag. Små og store ting.

Det å fokusere på det du har, i stedet for det du streber etter vil kunne gjøre deg mer fornøyd, og det er lettere å gi slipp på det som tapper deg.

#7 Øvelse for å gi slipp

Her vil jeg gi deg en øvelse som du kan bruke i hverdagen din. Den baserer seg på å jorde seg selv, det vil si å ha bena godt plantet på jorden, og deretter gi slipp.

Dette er en fin øvelse å gjøre ute i naturen. Hvis det ikke er for kaldt kan du gjerne gjøre øvelsen uten sko slik at du får kjenne underlaget mot fotsålene.

Øvelsen kan også brukes som en pause mellom aktivitetene dine, f.eks. før du drar fra jobb, eller før du legger deg på kvelden. Slik øver du deg på å mentalt gi slipp på situasjoner som har vært. Du kan også gjøre den hvis du føler deg urolig eller engstelig. Den minner deg på at styrken ligger der, i deg selv.

Her kommer øvelsen:

Still deg rett opp og ned på gulvet/bakken, med litt mellomrom mellom beina. Se for deg at du jorder deg ned i bakken via fotsålene. Du kan også sitte dersom dette er bedre for deg.

Strekk hendene litt ut fra sidene, med håndflatene pekt framover. Senk skuldrene og lukk øynene et øyeblikk. Pust dypt ut og inn og se for deg at du gir slipp.

… Gir slipp på situasjonen som nettopp var.

.. Gir slipp på spenninger

.. Gir slipp på stress

.. Gir slipp på negative tanker du bærer på.

.. Gir slipp på bitterhet eller dårlig samvittighet.

Gjenta for deg selv; jeg gir slipp.

Se for deg at du får energi fra luften rundt deg, og støtte, stabilitet og trygghet fra jorden under deg.

#8 Sett en intensjon

Sist, men ikke minst; sett en intensjon for høsten.

Hva vil jeg bruke tid på? Hva er viktigst for meg?

  • Ro?
  • Pleie relasjoner?
  • Egenomsorg?
  • Tilstedeværelse?
  • Glede?

Sett en intensjon om å prioritere nettopp dette.

God høst!  🍁

 

Kjærlig hilsen Marthe

 

💫For en bedre hverdag, og en god relasjon til deg selv.