Føler du deg mye stresset? Bekymret? Anspent? Urolig?

Lær deg å ta små pauser gjennom dagen, det kan gjøre den store forskjellen for din fysiske og mentale velvære.

Stressresponsen og avslapningsresponsen

Når vi bekymrer oss, er stresset, eller kjenner på angst, vil den delen av nervesystemet vårt som kalles det sympatiske nervesystemet, aktiveres.

Dette systemet har til oppgave å aktivere kroppen vår og hjelpe oss med å avverge farer, ved å flykte fra, eller kjempe mot dem.

Det trenger ikke være fysiske farer i våre omgivelser som setter i gang denne stressresponsen – også bekymringstanker, stressende tanker om alt som må gjøres og ordnes, selvkritiske tanker, sjalusitanker, eller andre negative tanker kan sette den i gang og mobilisere oss til å flykte eller kjempe.

Kroppen reagerer altså på indre stimuli, så vel som ytre.

Du kan stoppe denne beredskapen ved å roe kroppen ned i løpet av dagen.

Dette vil sette i gang det parasympatiske nervesystemet som gir oss den roen og avspenningen som skal til for å slippe spenninger i kroppen og uro. Dette systemet setter i gang avslapningsresponsen, som er det motsatt av stressresponsen.

Mange pauser små..

I en hektisk hverdag er det viktig å ta seg små pauser i løpet av dagen, hvor vi lar hjernen og kroppen få litt hvile og ro.

Det er flere måter vi kan aktivere denne avslapningsresponsen på.

Her er to øvelser du kan implementere i din hverdag.

De tar ikke mer enn 1-2 minutter, men disse minuttene kan gjøre en stor forskjell.

Fokus på pusten

Stopp opp og fokuser på pusten din et øyeblikk.

Senk skuldrene, forsøk å slipp eventuelle spenninger med å rull litt rundt på skuldrene, beveg hodet litt fram og tilbake.

Du kan lukke øynene, eller fokuser dem på et punkt foran deg.

Pust inn gjennom nesen, og ut gjennom munnen.

Pust langsomt og dypt inn.

Kjenn at du puster helt ned i magen.

Dette vil motvirke den overfladiske pusten vi gjerne har når vi er stresset.

Gjør utpusten så lang som mulig. Optimalt sett skal du bruke lengre tid på å puste ut, enn inn.

Gjenta noen ganger, gjerne 1-2 minutt, før du går tilbake til arbeidsoppgavene du holdt på med før øvelsen.

Visualiser at du sitter på en svamp

Dette er en øvelse hvor du bruker visualisering for å gi slipp på bekymringer og andre negative tanker.

Her skal du forestille deg at du står, eller sitter på en stor svamp.

Svampen kan ha den fargen som passer deg best.

Pust først dypt inn.

Når du puster ut skal du se for deg at all anspenthet og alle bekymringene dine renner av deg og blir sugd ned i svampen.

Pust ut og inn noen ganger mens du gjentar øvelsen, gjerne i 1-2 minutter før du går tilbake til hverdagen igjen.

Gjør det til en vane, eller bruk en påminner!

I en hektisk hverdag kan det være vanskelig å huske disse øvelsene, selv om de tar kort tid og gir deg et viktig pusterom. Da har jeg to råd til deg:

Gjør øvelsene til en vane og assosier dem med enkelte ting du gjør i hverdagen, f.eks at du bruker en av øvelsene hver gang du går på toalettet, henter deg en kaffe/te, eller kjører til/fra jobb.

Hvis du er som meg, kan det være lurt å få en påminnelse tillegg. Legg inn en påminner på telefonen din som gir deg beskjed noen ganger daglig om at du skal gjøre øvelsen(e).

 

Du skal ikke undervurdere hvilken betydning disse daglige vanene har. Over tid kan de gjøre den store forskjellen, både for ditt fysiske og mentale velvære.

Men skal du få effekt, må du også gjøre innsatsen (som alt annet her i livet).