Noen ganger følt deg som en bedrager på jobb?

På tross av all verdens erfaring, gode tilbakemeldinger og kompetanse tenker du at det bare er snakk om tid før alle andre vil innse at du egentlig ikke holder mål. 😳

At du ikke er så flink som alle tror?

At du egentlig ikke duger i jobben?

At du ikke kan noen ting?

Du venter på den dagen korthuset skal falle og de andre vil oppdage den du «virkelig er.»

At de har ansatt en bedrager. 🙍🏻

Derav ordet bedragersyndromet.
Eller imposter syndrome for å være litt internasjonal.

Du er ikke den eneste

Overraskende mange høyt presterende mennesker føler seg svakt utrustet for jobben de skal gjøre, og frykter at de skal bli avslørt som falsk vare.

Flere studier har undersøkt utbredelsen av dette psykologiske fenomenet. Noen anslår at det rammer omtrent 70% av oss, andre at hele 95% av kvinner i akademiske yrker har moderate nivåer av bedragersyndromet.

Det er ikke snakk om falsk beskjedenhet eller sviktende selvtillit, men tvert imot en urovekkende mistillit til om man virkelig kan det andre tror man kan.

Typiske kjennetegn

 Du jobber mye mer enn vanlig arbeidstid, og kan ha vansker med å logge av. Hvis du bare gjør ting perfekt, kan ingen oppdage at du egentlig ikke duger.

Du kan ha vansker med å ta pauser i ferier. For hey, kanskje noen oppdager at de kan gjøre jobben din bedre enn deg mens du er borte?

Du stiller høye krav til deg selv. Hvis du ikke klarer å innfri dem tenker du at det handler om deg, ikke om rammene rundt deg. Du lar deg ikke være ny, lærende eller gjøre menneskelige feil innimellom.

Du kan ofte føle deg usikker. Du føler at du ikke fortjener, eller ikke klarer å leve opp til andres tanker om deg.

Du sammenlikner deg med andre, og tror alle andre har stålkontroll, bare ikke du.

Hva er enden på visa? For mange skaper fenomenet mye unødvendig stress over tid, slitenhet, anspenthet, liten tro på eget arbeid og seg selv, og for noen utbrenthet.

Hvis du føler deg truffet 🎯, her er noen tips på veien:

# 1 Innse at det sitter i hodet

Siden det er så mange suksessfulle mennesker der ute, samtidig som dette fenomenet er så utbredt må jo det bety at det sitter i hodet, eller hva? 🤷🏻‍♀️

Just saying.

Det handler ikke om talent eller intelligens, men at du tenker annerledes enn de som ikke strever med dette. Så hva kan du gjøre?

Lær av dem.

Begynn å tenk mer som dem.

#2 Snakk om det

Mange skammer seg over å tenke sånn og forsøker å holde det skjult. For hva om noen fant ut av det?

Siden 70- 95 % føler det på denne måten er det vel rimelig å anta at en høy prosent føler det slik også på din arbeidsplass?

Stikk hull på byllen, snakk om det.

Hør at andre også føler det sånn.

Og du, med på kjøpet får du kanskje noen nye gode relasjoner også.

# 3 Juster egne forventninger

Nei, det er ikke meningen at du skal kunne alt når du begynner i ny jobb, er nyutdannet eller jobber med noe du har ingen eller liten trening i.

Å føle seg usikker er normalt. Å spørre om hjelp er normalt. Det er ikke et tegn på at du ikke duger.

Når du har for høye forventninger til deg selv skaper du mye unødvendig stress.

Gi deg selv tid og rom til å lære. Til å gjøre feil. Til å dumme deg ut innimellom.

Folk vil ikke like deg mindre av den grunn. Tro meg. 🙌🏻

 

#4 Skill tanker og følelser fra fakta

Selv om du føler deg som en bedrager, eller har tanker om at du er det betyr ikke at du er en bedrager.

Alle har vi dager hvor vi føler oss dumme, eller vi ikke får til det vi holder på med. Det betyr ikke at vi ER dumme, eller at vi ikke duger.

Det betyr bare at vi har en dårlig dag, at vi jobber med noe vi enda ikke kan, eller at det er en sånn dag hvor alt går på tverka.

#5 Se situasjonen som om den omhandler en venn

Hva ville du sagt til en god venninne i samme situasjon?

Hvor mye feil kunne hun gjort uten at du ville betegnet henne som «falsk vare» som ikke kan noen ting?

Forsøk å snakk til deg selv på samme måte som du ville gjort til henne.

#6 Ta til deg suksess

Ta til deg gode tilbakemeldinger.

Ikke god på det sier du?

Jobb med det.

Smil, si takk i stedet for å bagatellisere eller tulle det bort.

Skriv dem ned og les dem på dårlige dager.

#7 Ikke bruk tid på tankene

Lettere sagt enn gjort kanskje, men her har du MYE å hente.

Ikke følg tanken som lokker deg til å gruble mer om hvor dårlig møtet gikk, eller alle mulige negative ting andre kan tenke om deg.

Lær deg å observere disse tankene og utsett dem til et spesifikt tidspunkt på dagen. Når tidspunktet kommer kan du bruke inntil 20 minutter til å tenke på dette, ikke mer. Denne er din daglige gruble/bekymringstid.

Jo mer tid og fokus du gir disse negative tankene, jo mer næring gir du til bedragersyndromet ditt, og jo større sannhet vil det oppleves som.

#7 Ikke undervurder de rundt deg

Ved å tro at du er en bedrager undervurderer du også de menneskene som har ansatt deg, eller kollegaene dine. Tror du virkelig ikke at de allerede ville ha oppdaget det hvis du virkelig var «falsk vare»? Hvis du ikke kunne noen ting?

 

Og du, jobb med å være medfølende med deg selv. ❤️ Du trenger ikke å være perfekt, bra nok er bra nok.

 

Kjærlig hilsen

Marthe

💫 For en bedre hverdag, og en god relasjon til deg selv.

 

P.S: Lyst til å følge Fredagsmailen?   ☕️

Du får tips, råd og refleksjoner som inspirerer deg til mer glede, ro og nærvær – hver fredag! ✨

Du får også mini-kurset 4 steg til mindre bekymring.

Det koster kun din e-post, og du kan melde deg av med et enkelt klikk. E-posten din blir ikke brukt til andre formål.