Bekymrer du deg mye for hva andre tenker om deg?

Bekymrer du deg for hva andre tenker om deg?

Dagens blogginnlegg er laget for deg som bruker mye tid på å fundere over hva andre tenker om deg.

Kanskje bruker du mye tid på å gruble a-la:

Hvorfor sa jeg det der, hun må synes jeg er udugelig.

Ble hun såret når jeg sa det?

Hva tenker de om meg?

De ser nok hvor nervøs jeg er, og synes jeg er udugelig.

Dette forer gjerne din selvkritiske røst, som kanskje høres slik ut:

Dette er så typisk meg!

Hvorfor kan jeg ikke bare oppføre meg normalt?

Alle andre mestrer dette mye bedre enn meg.

Hvorfor bekymrer vi oss så mye over hva andre mener om oss?

Det er flere årsaker til dette:

Det ligger latent i oss.

Mennesker er sosiale dyr, det vil si at vi er avhengig av andre mennesker, avhengig av å inngå i fellesskap med andre.

Den gangen vi bodde i huler og måtte sanke maten vår selv, ville det å bli utstøtt fra «flokken vår» være katastrofalt for vår overlevelse.

Vi vil derfor alltid være, i større eller mindre grad, på vakt etter avvisning. Problemet oppstår når vi er overdrevent opptatt av dette, eller det tar oss bort fra å prioritere våre egne valg eller forme livet på grunnlag av våre egne verdier.

Vi tenker i tankefeller

Hjernen vår er egentlig ganske fantastisk. Den bearbeider informasjon hurtig, og tar «mentale snarveier» for å komme fram til raske slutninger uten at vi slipper å inngå i omstendig informasjonsbearbeiding. Dette er viktig for at vi skal kunne bearbeide all den informasjonen vi blir stilt ovenfor hver dag.

Vi må ta noen snarveier.

Hjernen vår er på denne måten kostandsøkonomisk når det kommer til tid. Det er mindre ressurskrevende å trekke raske slutninger, og noen ganger kan disse slutningene stemme.

For mange mennesker vil i midlertid disse raske slutningene føre til at vi tenker i det vi kaller «tankefeller» eller «tankefeil». Tankefeil er karakteristiske måter å tenke om oss selv og andre på, gjerne påvirket av vår egen negative stemning eller tanker om situasjonen.

Det kjennes ut som vi har kommet fram til fakta, uten at vi nødvendigvis har gjort det. Dette kan føre til rigiditet og sort-hvitt-tenking hvor nyansene forsvinner.

Vi har ulike tankefeller. En vanlig «tankefelle» er det vi kaller «tankelesing».

Det vil si at vi tror vi vet hva andre tenker om oss, og tar dette som en sannhet.

De andre tenker jeg er håpløs som ikke forsto hvordan jeg skulle gjøre dette.

De andre tenker nok jeg er en dårlig mor når ungen min legger seg ned i raserianfall på butikken.

Vi tror altså vi vet hva andre tenker om oss basert på en tolkning som er gjort på bakgrunn av vår egen følelsesmessige stemning (ikke fakta!), og stemmer derfor ikke, eller er i beste fall svært unyansert.

Og det føre meg over til neste punkt..

Ønsker du å bli oppfattet som en unyansert, fordømmende person?

Ikke?

Det ønsker sannsynligvis ikke folk rundt deg heller. Men det er det er nettopp det du gjør mot andre når du benytter slik tankelesing.

Du gjør mot andre det du er redd de skal gjøre mot deg.

Tro bedre om andre mennesker!

Tro om dem slik du ønsker at andre skal tro om deg.

Det å bekymre seg for hva andre tenker om deg kan påvirke dine relasjoner i negativ grad

Din relasjon til deg selv

Det å tenke mye på hva andre tenker om deg kan først og fremst skade din relasjon til DEG SELV.

Du lar frykten for hva andre tenker styre viktige valg og avgjørelser i livet ditt, i stedet for å gjøre det som er rett for deg selv.

Du velger ikke primært på bakgrunn av dine grunnleggende verdier, ønsker og drømmer, men ut i fra frykten for hva andre tror.

Det å bruke tid på gruble over hva andre tenker skaper også mye mentalt stress, i tillegg til at du alltid vil være på vakt etter tegn avvisning eller misnøye.

Du klarer ikke å «hvile i deg selv», men må stadig være på vakt. Dessuten vil disse tankene gjerne sette i gang den selvkritiske røsten som er ekspert på å snakke deg ned.

Du blir som en kameleon som skifter farge etter omgivelsene, i stedet for å velge DIN farge.

Din relasjon til andre

Når du blir sittende fast i tanker om hva andre mener om deg, og prøver å leve opp til dette på alle mulige måter, så vil ikke andre kjenne DEG.

De klarer ikke å se hvem du virkelig ER, hva du står for, og det blir derfor vanskelig å handle på relevante måter ovenfor deg.

Du kan derfor bli oppfattet som mindre autentisk når du hele tiden tilpasser deg etter omgivelsene, i stedet for å være deg mest mulig (nei, ingen av oss er 100% autentiske hele tiden, men her snakker vi om en usunn form for tilpasning basert på en redsel for hva andre skulle synes eller tro).

For å kunne tilpasse seg deg på en korrekt måte, måte andre lære DEG å kjenne, ikke den du er fra situasjon til situasjon.

Her er noen tips:

Andre mennesker er ikke så opptatt av deg som du tror

De er mer opptatt av seg selv, akkurat som du. Du er i senter av ditt eget liv, ikke i alle andre menneskers liv. De tenker ofte ikke så mye om deg, de er mer opptatt av seg selv, og hva andre tenker om dem, akkurat som du.

Du er i sentrum i din egen verden, andre er i sentrum i deres.

Andre tenker altså ikke så mye om deg som du tror.

Og dersom de skulle gjøre det innimellom blir de fort ferdig med det.

Ute av tanke ute av sinn.

Hos deg henger tanken igjen. Fordi situasjonene handler om deg.

Vær lojal mot deg selv

En bedre måte å bruke tiden sin på er å være ærlig med seg selv om hva som betyr noe i livet, og hva som ikke betyr noe. Når du er lojal mot deg selv og dine egne verdier vet du at det du gjør er riktig for DEG. Hva andre tror eller mener vil ikke være like viktig for deg lenger.

Hvorfor er det så viktig å vite om andre liker deg?

Begynn å spør deg selv; er det egentlig så viktig å vite om andre folk liker meg?

I prinsippet kan du aldri VITE helt sikkert hva andre mener om deg uansett.

Du kan følge med på hva andre sier, tolke utsag, (eller mangelen på utsagn), gruble over ting som har skjedd, men uansett hvor mye energi du legger ned, vil du aldri få greie på det.

Spør du, vet du aldri 100% sikkert at de snakker sant.

Hva andre mener om deg er i prinsippet utilgjengelig, så hvorfor bruke tid på det?

Som en liten trøst viser forskning at dersom du er en noenlunde oppegående person, vil i snitt 80% like deg eller synes du er helt ok.

Skap en ny relasjon til tankene dine

Vi mennesker er vant med å ta tankene våre som sannheter. Når vi tenker en tanke så tror vi at det er sånn. Lær deg å skille tanker fra fakta. Selv om du tenker en ting trenger ikke dette å bety at det er sånn. Den andre parten kan ha en helt annen sannhet.

For å gruble mindre må du lære deg å gi slipp på tankene dine. Begynn å stopp deg selv når du tenker selvkritiske tanker, eller tankene kretser rundt tanker om hva andre tenker om deg.

Du kan gjerne si STOPP til deg selv.

Så skaper du en distanse til tankene ved å si til deg selv: nå har jeg en tanke om…. den kan jeg trygt gi slipp på.

Så ser du for deg at du gir slipp på tanken ved å sette den på en sky, legge den på et blad i elva, en togvogn, kaste den i søppelkassene etc. Før du gå  tilbake til å gjøre det du holdt på med før du ble oppmerksom på tanken.

Skift fokus

Her er et sitat som beskriver det hele så fint:

Bekymre deg ikke over hva andre tenker om deg, men hva andre tenker om seg selv når de er med deg.

Vi tenker alle bekymringstanker, er opptatt i større eller mindre grad om hva andre mener om oss.

Andre har de samme bekymringene!

Gå ut av boksen hvor du fokuserer på hva alle andre tenker om deg, og fokuser heller på å gjøre samtalen med den andre til en god samtale.

Vær tilstedeværende og bry deg, da vil den andre føle seg mer vel rundt deg.

På denne måten flytter du fokuset over på ditt bidrag (noe du kan kontrollere), i stedet for hva andre tenker (som du ikke har kontroll over).

Ved å være tilstedeværende kan du hjelpe andre til en bedre selvoppfattelse, og hjelpe dem til å ikke være så bekymret for hva du tenker om dem.

Er det ikke en befriende måte å tenke på? Og det gir deg langt mer kontroll, og ro, enn å bruke timevis på å gruble over hvorfor du gjorde det og det, og hva andre tenker.

Klar for å gi mer slipp på tankene om hva andre tenker om deg?

Ta små skritt i riktig retning!

Kjærlig hilsen Marthe


Prioriterer du selvomsorg?

Prioriterer du selvomsorg?

Er du god på å prioritere deg selv i hverdagen?

På å gjøre de tingene som er bra, både for din fysiske og psykiske helse?

Eller gjør du som mange andre; putter dine egne behov og ønsker i andre (eller tredje, fjerde) rekke?

Hvorfor er det så vanskelig å prioritere selvomsorg?

Det er flere årsaker til dette.

Her skal vi ta en titt på noen av dem.

Den mest åpenlyse årsaken kommer først.

Det er NOE som tar oppmerksomheten vår vekk fra selvomsorgen.

  • Barna
  • Andre viktige relasjoner.
  • Arbeidet
  • Mobilen
  • Forpliktelser av ulike slag (du vet, innkjøp organisering av timeplaner, klesvask, foreldremøter, husvask, sortering av klær, betale regninger.. osv.)

Selvomsorgen blir nedprioritert, fordi det er ikke noe vi MÅ gjøre her og nå, i motsetning til mange av våre forpliktelser.

Dessuten er det ofte lettere å fokusere på andre relasjoner enn vår relasjon til oss selv.

Årsak nummer to er ikke alltid like åpenlys.

Vi har noen forestillinger som tar oss vekk fra selvomsorgen.

Her er noen eksempel:

  • Jeg er egoistisk hvis jeg prioriterer meg selv.
  • Jeg må gjøre alt perfekt.
  • Jeg må yte, før jeg kan nyte
  • Jeg skal passe på at alle rundt meg har det bra først.
  • Alle må like meg.
  • Jeg må ikke ta for stor plass.

La oss se nærmere på noen av disse.

Må du alltid yte før du kan nyte?

Det første punktet ligger latent i mange av oss.

Jeg må få gjort det og det og det først, og når jeg har vært effektiv og flink, da kan jeg sette meg ned å kose meg.

Problemet er bare at den endeløse listen aldri tar slutt. Du kan alltid strekke deg litt lenger, gjøre litt mer..

Det er alltid noen flere klær som må brettes, skap som kunne vært vasket, matvarer som må handles inn..

Jeg opplever selv dette, spesielt etter at jeg fikk tre små, at jeg alltid kan strekke meg litt til. Når alt det som må gjøres er gjort, er det alltid noe som bør og kan gjøres.

Vel, noen ganger må du bare skjære gjennom og sette av tid til deg selv og de små pausene.

Lære deg å se på litt rot, tåle at alt ikke er på plass.

Det handler ofte om prioritering. Våge å prioritere seg selv først av og til.

Blir jeg egoistisk hvis jeg prioriterer meg selv?

Mange er redde for å bli egoistiske hvis de prioriterer seg selv.

Jeg burde heller vært en time ekstra med barna enn å dratt på den skituren.

Jeg må heller bruke tiden min på noe som er mer fornuftig.

Jeg burde brukt de ekstra 20 minuttene til å hente tidligere i barnehagen i stedet for en kopp kaffe.

Ja, det er viktig å tenke på andre, men saken er det, at hvis du ikke tar vare på deg selv så klarer du heller ikke å yte omsorg til andre i lengden.

Hvis strikken din strekkes for langt – for lenge – så er du ikke lenger i stand til å ta vare på dem du er glad i.

Flyselskapene har forstått tegningen når de ber deg ta på deg din egen oksygenmaske før du hjelper andre ved en krisesituasjon. Uten å passe på deg selv, er du ikke i stand til å hjelpe andre.

Dette er noe å tenke på, også i hverdagen!

Alle må like meg

Mange bekymrer seg mye for hva andre tenker om dem, hvordan de framstår, og om de vil bli avvist av andre. På denne måten lar de frykten for hva andre tenker styre viktige valg og avgjørelser i livet, og dette tar dem lenger bort fra selvomsorgen.

Først, er det på sin plass å normalisere dette! Vi mennesker er sosiale dyr, det vil si at vi er avhengig av andre mennesker, avhengig av å inngå i fellesskap med andre. Vi vil derfor alltid være, i større eller mindre grad, på vakt etter avvisning. Problemet oppstår når vi er overdrevent opptatt av dette, eller det tar oss bort fra å prioritere selvomsorg og fokusere på våre egne valg og verdier.

Disse tankene fører oss bort fra oss selv.

Begynn å spør deg selv; er det egentlig så viktig å vite om andre folk liker meg? 

I prinsippet kan du aldri VITE helt sikkert hva andre mener om deg uansett.

Du kan følge med på hva andre sier, tolke utsag, (eller mangelen på utsagn), gruble over ting som har skjedd, men uansett hvor mye energi du legger ned, vil du aldri få greie på det.

Spør du, vet du aldri 100% sikkert at de snakker sant.

Hva andre mener om deg er i prinsippet utilgjengelig, så hvorfor bruke tid på det?

Som en liten trøst viser forskning at dersom du er en noenlunde oppegående person, vil i snitt 80% like deg eller synes du er helt ok.

Andre mennesker ikke er så opptatt av deg som du tror.

De er mer opptatt av seg selv, akkurat som du. Du er i senter av ditt eget liv, ikke i alle andre menneskers liv. De tenker ofte ikke så mye om deg, de er mer opptatt av seg selv, og hva andre tenker om dem, akkurat som du.

Forsøk å gi slipp på hva alle andre mener om deg. Når du blir sittende fast i tanker om hva andre mener om deg, og prøver å leve opp til dette på alle mulige måter, så vil ikke andre kjenne DEG. De klarer ikke å se hvem du virkelig ER, hva du står for, og det blir derfor vanskelig å handle på relevante måter ovenfor deg.

En bedre måte å bruke tiden sin på er å være ærlig med seg selv om hva som betyr noe i livet, og hva som ikke betyr noe. Når du er lojal mot deg selv og dine egne verdier vet du at det du gjør er riktig for DEG. Hva andre tror eller mener vil ikke være like viktig for deg lenger.

Lyst til å bli flinkere til å praktisere selvomsorg?

Her er noen måter å implementere selvomsorg på i hverdagen:

 

  • Ta deg gode pauser i løpet av dagen. Det trenger ikke være store ting, men noen små time-out i løpet av dagen, f.eks det å drikke en kopp te eller gå seg en tur ute i naturen (se innlegget mitt, en tekopp løser alt, du finner det her).
  • Lær deg å sette grenser, si nei til det du ikke har overskudd til. Ofte overvurderer vi andres negative reaksjon dersom vi sier nei.
  • Prioriter søvn. God, og nok søvn er viktig for din fysiske og psykiske helse!
  • Forsøk å gjøre en ting om gangen; multitasking gjør deg ikke mer effektiv, men stresset!
  • Prioriter gode opplevelser med gode, nære relasjoner. De som gir deg energi i stedet for å tappe deg.
  • Lær deg å prioritere det som gir deg glede og overskudd. Prioriter skituren/gåturen, kaffekoppen, treningen, hobbyen, sura med ungene, før andre plikter av og til.
  • Ikke ta deg selv så høytidelig, våg å vær litt leken.

 

Forsøk med små grep du også, jeg lover deg, det er verdt det!