Har du noen gang forsøkt å slappe av når du er veldig stresset?

Fått høre at du bør meditere, men klarer ikke å konsentrere deg fordi tankene bare koker 🤯 i hodet?

Blitt mer frustrert og enda mer stressa?

«Ahh, hvorfor kan jeg ikke bare slappe av?»

Hvorfor er det egentlig så vanskelig å gjøre det du vet er det beste for deg akkurat nå?

Stressresponsen har skylda

God stressmetring handler om balanse.

Balanse mellom det sympatiske nervesystemet og det parasympatiske nervesystemet ditt.

Mellom på-bryteren din som sørger for at du får nok futt til å holde deg gående gjennom dagen, og av-bryteren din som gir deg den roa og avspenningen du trenger slik at du kan hente deg inn igjen.

Ved stress over tid har på-bryteren din hengt seg opp.

Den står kronisk på.

Du mobiliserer, uten å tilsvarende demobilisere.

Nervesystemet ditt flekser ikke lenger optimalt mellom avslapning og hvile, og kroppen blir nedbrutt over tid.

For mange resulterer dette i å «møte veggen».

Slappe av? Umulig!

Når du etter langvarig stress skal forsøke «å bare slappe av» blir dette vanskelig.

Nettopp fordi stressresponsen din står i spenn, den er kronisk på.

Å slappe av krever et skift i nervesystemet, noe som tar tid.

Se for deg pulsen din etter en treningsøkt. Du kan ikke trene opp i mot makspuls og forvente at pulsen er ned på hvilepuls med en gang du er ferdig å trene. Det tar tid.

Slik er det etter perioder med kronisk stress også.

Den normale fleksibiliteten mellom mobilisering og demobilisering er i ubalanse, og trenger å trenes opp igjen.

Det er sånn, paradoksalt nok, at det er lettere å slappe av når du allerede er avslappet.

Det krever en helt annen innsats av deg å klare å slappe av dersom du er kronisk stresset.

Men du, det er ikke umulig, du må bare tenke litt annerledes.

Og akkurat det skal jeg hjelpe deg med nå.

# 6 tips til avslapning når du er kronisk stressa

 # 1 Aksepter

Det er lett å ville finne raske løsninger.

Bli bedre raskt.

Bare slappe av, og gå videre.

Og like lett å bli kritisk til at dette ikke går.

Dessverre er det ikke noe «hurtigløsning» når du har tappet ressursene dine over tid.

Det å bli kritisk til at du ikke klarer å slappe av gjør saken bare verre.

Du skaper mer stress, som forsterker den negative sirkelen.

Det beste er å forsøke å akseptere at det er vanskelig å få kroppen og hodet til å slappe helt av nå.

Du må ta de små skrittene.

Over tid.

Du har brukt lang tid på å komme deg dit du er i dag.

Da vil det også ta tid for å finne roen igjen.

Møt situasjonen, og deg selv med vennlighet.

Psst: Mer om aksept her. 

# 2 Aktiv hvile

Jeg har stor tro på meditasjon og mindfulness, men min erfaring er at mennesker som har hatt stor mengde stress i livene sine over lang tid strever med å finne roen under meditasjon.

Tankene spinner, kroppen er urolig og rastløs, og det er lett å bli frustrert.

Og denne frustrasjonen gir MER stress.

Prøv heller å prioritere aktiv hvile en periode.

Alt av rolige bevegelser, hvor du over tid øver deg på å være tilstede i det du holder på med.

Det kan være rolig yoga, en gåtur i skog og mark, eller uttøyningsøvelser.

Her som over, små skritt over tid er det som hjelper.

# 3 Pust

Hverdagspusten er en undervurdert kilde til å roe ned.

Hvis du er mye stresset vil jeg tro at du også puster kort, overfladisk og holder pusten i perioder.

Resultatet?

Mer stress.🤷🏻‍♀️

Men du, løsningen er enkel.

Tenk på AT du puster så ofte du kan.

Du trenger ikke påvirke pusten, bare fokuser på den.

Da roer pustefrekvensen seg automatisk.

Og du..

Hvis du trenger å roe deg ned kjapt kan du gjøre utpusten lengre enn innpusten.

Legg gjerne på en vokal på utpust for skikkelig kraft.

Ooooo..

Aaaaaa…

Eller sjjjjj..

(Psst: du kan lese mer om pust her).

# 4 Koble av

Hvis du ikke klarer å slappe av, forsøk å koble av.

Rett og slett gjør ting som kan gi deg en mental avkobling.

Det gjør du ved å fordype deg i en aktivitet som du liker å holde på med, som sying, små byggeprosjekter, hagearbeid eller lese en bok.

Her er noen andre forslag:

  • Tegne eller fargelegge
  • Andre hobbyaktiviteter
  • Hagearbeid
  • Matlaging
  • Fiske
  • Hugge og stable ved
  • Spille et instrument
  • Svømme i sjøen

Det viktige her er at du kun fokuserer på denne aktiviteten.

Da kommer gjerne den berømmelige flyt-sonen.

# 5 Bruk naturen

Naturen har en beroligende effekt på oss.

Spesielt skogen kan gi oss en egen ro.

Forskning viser at opphold i naturen reduserer symptomer på stress, angst og depresjon.

Frisk luft beroliger nervesystemet vårt.

Pulsen og blodtrykket senkes.

Nivået av stresshormoner synker.

Her snakker vi av-bremse.

# 6 Kutt kaffen

Hvis du er mye stressa, har angst eller kjenner deg mye urolig bør du ta et ekstra blikk på ☕️-vanene.

Hvorfor? 😱

Kortisol er et av flere stresshormon som finnes naturlig i kroppen. Det er langtidsvirkende, og er forhøyet ved kronisk stress over tid.

Og koffein, ja det stimulerer nervesystemet og utskillingen av blant annet kortisol i kroppen.

Så dersom du allerede er stresset vil koffein kunne gjøre deg mer urolig og stresset.

Spesielt tidlig på dagen når kortisolnivået er høyest.

Det kan derfor være lurt å kutte ut kaffen helt i en periode, og erstatte den med andre former for drikke, som koffeinfri te.

I det minste bør du kutte drastisk ned på forbruket.

 

Etterhvert, når du føler deg litt roligere kan du gjerne forsøke deg på meditasjon.

Du finner en kort intro her. 

 

Kjærlig hilsen

Marthe

💫 For en bedre hverdag, og en god relasjon til deg selv.

 

P.S: Lyst til å følge Fredagsmailen?   ☕️

Du får tips, råd og refleksjoner som inspirerer deg til mer glede, ro og nærvær – hver fredag! ✨

Du får også arbeidsboken #7 trinn mot tankekjør.

Det koster kun din e-post, og du kan melde deg av med et enkelt klikk. E-posten din blir ikke brukt til andre formål.